به سوی نور

زن، با یک دستش گهواره و با دست دیگرش جهان را تکان میدهد

به سوی نور

زن، با یک دستش گهواره و با دست دیگرش جهان را تکان میدهد

به سوی نور
آخرین نظرات

برکت ...... (مقدمه ای بر فرزندآوری و تربیت فرزند)

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۱ ب.ظ

به نام خداوند متعال

ان شاء الله قصد دارم از این به بعد بیشتر به مسئله ی تربیت فرزند پرداخته و جمع بندی هایم را در اینجا مکتوب کنم.شاید به کار دوستان هم بیاید...


مدتی هست که وقتی با دوستان متاهل دور و نزدیک در مورد فرزند دار شدن صحبت می کنم در نهایت تعجب می بینم مسئله ای که خیلی برایشان مهم شده، بحث اقتصادی و تامین هزینه های مالی بچه دار شدن است! عجیبه!  ماها با این حرفمون داریم چی رو ثابت می کنیم؟ اینکه وعده های الهی مورد شک و تردیدند؟ (نعوذ بالله) . همونطور که خداوند برای ازدواج وعده داده1...برای فرزندآوری هم وعده داده... مبادا فرزندانتان را از ترس فقر بکشید، نَحنُ نَرزُقُهُم...(ما آن ها را روزی می دهیم)

پس این تردید نابجا که به دلمون راه میدیم چیه؟

آقایون متاهل حتما این حرف همسرم رو تایید می کنن: آدم تا وقتی مجرده با اینکه یک نفره و ظاهرا خرجش کمتره، می بینه پول میاد و میره،اصلا نمیفهمه کی و کجا خرج شد،چطوری تموم شد،همش کم میاره، ولی وقتی متاهل میشه با اینکه یکی دیگه اضافه شده،مالش برکت می کنه،میتونه راحت خرج یک زندگی رو بده،خونه اجاره کنه،قسط وام بده،خرج دانشگاه بده و .... یک عالمه خرج و مخارج تامین میشه و درنهایت کم نمیاره!!

موضوع نگرانی از اقتصاد خانواده به قدری برایم عجیب بود که تصمیم گرفتم با یک نظر سنجی از دوستان متاهل و مجرد مذهبی و غیر مذهبی به نظرات واقعی شان پی ببرم.

بنابراین سوالی طرح کرده و پیامکی برای تعداد قابل توجهی از دوستان فرستادم.به این صورت:

نظرسنجی(لطفا پاسخ دهید):

به نظر شما با ماهیانه 150 هزارتومان میتوان یک زندگی دو نفره را اداره کرد؟

(اجاره خانه،آب و برق و گاز را در نظر نگیرید)

جواب هایی که داده شد قابل تامل بود:



 - بدون اقساط بانکی آره. سه نفره رو هم میشه اداره کرد. (همسر یک طلبه،صاحب یک فرزند،بسیجی2)

- به نظر من میشه ولی باید از بعضی چیزها صرف نظر کرد. (متاهل بعد از یک سال و نیم زندگی مشترک،بسیجی)

- سخته ولی میشه اداره کرد.( متاهل بعد از یک سال زندگی مشترک،بسیجی)

- اگه این موارد رو درنظر نگیریم میشه. ( متاهل،صاحب یک فرزند،بسیجی)

- نه. (متاهل، شغل خودشون معلم، صاحب دو فرزند،مذهبی معمولی)

- خیییییر. (متاهل، عقد کرده،مذهبی معمولی)

- چه سوال سختی!!! (متاهل، یک سال زندگی مشترک،بسیجی)

- بله.اگه بخواهی زندگی کنی میشه. ولی اگه بخواهی مسابقه بدی نه. (متاهل،صاحب یک یا دو فرزند،بسیجی)

- خیر. (متاهل،سه ماه زندگی مشترک،بسیجی)

- بستگی داره چی بخوری؟ ولی میشه. (متاهل،صاحب یک فرزند،بسیجی)

- موقتا بله. فقط میتونید بخورید.نه دیگه کادو ببرید،نه لباس بخرید و ... (متاهل،عقد کرده،بسیجی)

- بلی،اما فقط برای یک ماه! (متاهل، 8 ماه زندگی مشترک،بسیجی)

- خیر. (متاهل،صاحب یک فرزند،بسیجی)

- اصلا نمیشه. (متاهل،عقد کرده،بسیجی)

- اگه فقط آب و نون بخورن آره. (متاهل،عقد کرده،بسیجی)

- اگه به من باشه آره کار نشد نداره. (مجرد، بسیجی)

- بله میتوان اداره کرد. (مجرد،بسیجی)

- آره میشه، مهم اینه به روزی دهنده اعتماد داشته باشیم و قناعت پیشه کنیم. (مجرد،مذهبی معمولی)

- بله. (متاهل،یک سال زندگی مشترک،بسیجی)

- خیر. (خورد و خوراک و خرج زندگی خیلی بیشتر از این حرف هاست. (مجرد،بسیجی)

- خیر. (مجرد،بسیجی)

- باهاش سر کوچه هم نمیشه رفت نون بخری. (مجرد،بسیجی)

- آره میشه. (مجرد،بسیجی)

- اگه زندگی همتی داشته باشید بله... همه زندگی همت در یک ماشین جا میشد. (مجرد،بسیجی)

- به نظر من محاله!!! ( مجرد،بسیجی)

- خیلی به سختی. (همسر یک طلبه،بسیجی)

- آره من سراغ دارم،بستگی به افراد داره. (مجرد،بسیجی)

- خیلی به سختی و با قناعت بسیار،به نظرم نه. ... در مورد نظر سنجیت با آقام صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم میشه با توکل بر خدا اینجوری زندگی رو اداره کرد. (همسر یک طلبه،بسیجی)

- نه! (عقد کرده،بسیجی)

- آره. (مجرد،بسیجی)

- نخیر نمیشود.اگر هر روز نون و ماست بخورند و مریض نشن و کرایه تاکسی هم ندن و پول بنزین هم ندن و ماشینشون خراب نشه و مهمون هم نداشته باشن و لباس و مواد شوینده هم نخرن،چرا خب میشه. (متاهل، سه ماه زندگی مشترک،بسیجی)

- عشق باشه بله. (مجرد،بسیجی)

- نه. (مجرد،بسیجی)

- اگه ما باشیم نمیشه.البته چون الان خونه بابام لب تر نکرده همه چیز محیاست. ولی خونه شوهر با یکم سختی شاید بشه.(مجرد،مذهبی معمولی)

- نه خیلی سخته. (مجرد،بسیجی)

- به هیچ عنوان. (مجرد،بسیجی)

- بستگی به طرفین داره،با توکل به خدا میشه،البته بستگی داره کار اون بنده خدا چی باشه. (مجرد،بسیجی)

- واضح هست،نه! (متاهل،بیش از یک سال و نیم زندگی مشترک،مذهبی معمولی)

- بله میشود. (متاهل بیش از دو سال زندگی مشترک،غیر مذهبی)

- بله،اگه آدم پرتوقعی نباشی و در حد همان ماه خرید کنی و به اندازه غذا درست کنی(اسراف نکنی) ول خرجی نکنی، بله میشه فقط یک مدیریت خوب و حساب شده میخواد. (متاهل،صاحب یک فرزند،بسیجی)

- نمیدونم بقیه چی جواب دادن.من چشممو به واقعیات نمی بندم.مشکلات زیاده.ولی حتما میشه،چی محکم تر از وعده الهی؟! (مجرد،بسیجی)

- خیر به هیچ وجه! یک نفره اش رو هم با 150 تومان نمیشه اداره کرد! (مجرد،بسیجی)

- بله که میشه،انقدر افرادی رو میشناسم که اینجوری زندگی کردن. ولی سخته و باید هنرمند باشی. (متاهل،صاحب یک فرزند،بسیجی)

- ما که با ماهی 200 تومان داریم زندگی می کنیم. (متاهل،بسیجی)

- بله.حتی با کمتر از این هم میشود. (متاهل،مذهبی)

 - هااااا میشه. تازه اضافم میاد! (مجرد،بسیجی)

- خیلی بهش فکر کردم دیدم اگه خورد و خوراک خیلی خیلی ساده باشه،مهمونی دادن تعطیل باشه،نفرسوم(بچه) هم اضافه نشه و اصل قضیه در ازدواج یعنی "محبت" هم باشه،میشه. (مجرد،بسیجی)

 - بله کمتر بخورید حتما میشه! (عقد کرده،مذهبی معمولی)

- نه به هیچ وجه من الوجود! (متاهل،صاحب یک فرزند،بسیجی)

- اگه واقع گرا بخواهیم باشیم خیر. اما اگر آرمانگرا باشیم آری و شهدایی زندگی کنیم آری.ان شاء الله که بشه با درآمد و پشتوانه خانواده ها و عدم توقع بیجای ما. (مجرد،بسیجی)

- اصلا و ابدا! (متاهل،یک سال،بسیجی)

- نه به هیچ عنوان. (متاهل،صاحب یک فرزند،مذهبی معمولی)

- شهر تا شهر فرق میکنه خواهر. واسه کرمان،شاید اگه یه کارایی رو خود آدم انجام بده بشه،البته نمی دونم.مثلا میوه ها رو از میدون خرید،لوازم بهداشتی و مواد غذایی رو از بازار،عمده فروشی یا فروشگاه هایی که میدونیم ارزونتر میدن تهیه کنیم،اگه حیاط داشته باشیم دوتا مرغ هم پرورش میدیم،تخم مرغمون هم جوره،بعدترها جوجه بیارن،مرغمون هم جوره،از اینترنت خیاطی هم یاد بگیریم،پارچه ارزونتر از لباس آماده ست. اگه گلسازی،چرم دوزی و بافتنی و .... یاد بگیریم میتونیم بجای کادو های گرون واسه این و اون،تو مناسبت ها و ولیمه ها،هنر و وقتمون رو هدیه بدیم.خودمون هم بشیم آرایشگر خودمون و شوهرمون،پنیر و ماست و دوغ و کشکمون با شیر طبیعی خودمون درست کنیم.نخریم. ترشی و شور و سس خودمون درست کنیم.با همچین کارایی شاید بشه اما دقیق آره یا نه رو نمیدونم. کسی رو میشناسم واسه اینکه پس انداز کنه،آقا موهای خانم رو مدل دار کوتاه می کرد و رنگ میکرد.خانوم هم با عشق شده بود سلمونی آقاش! همه چیزو خودش درست می کرد.ترشی،خیارشور،مربا،شربت با میوه،خیاطی هم خودش میکرد، قبل از عروسیش آرایشگری بلد نبود،اما الان با تمرین خودش نه با کلاس رفتن،اصلا آرایشگاه نمیره.ارشد هم میخوند.با اینکه درآمد آقاش خیلی کم بود و سال های اول زندگیشون خیلی سختی کشیدن،با همین کارا الان کلی پس انداز هم می کنن.... (متاهل عقد کرده،بسیجی)

- نه فکر نکنم این دوره خورد و خوراک و مخارجش زیاده. ولی من به برکت حق ایمان دارم.(مجرد،بسیجی)

 

جواب ها خیلی برام جالب بود،چون بعضی از جواب ها قابل انتظار نبود.مثلا یکی از همین هایی که گفته بود میشه با این مقدار زندگی کرد،از جمله کسانی بود که وقتی گفتم چندتا بچه میخواین داشته باشین گفت یکیش هم زیاده! خرجش از کجا بیاد؟ اصلا بچه زیاد می خوایم چکار!!

بگذریم...

خود ما با این مقدار پول و حتی گاهی کمتر از اون میگذرونیم ،اما زندگیمون لنگ نمونده،حتی کارمون به نون و ماست خوردن هم نرسیده!! البته واضحه که ولخرجی هم نداریم. مهمونی میدیم و مهمونی میریم و خیلی از کارهایی که دوستان در نظرات گفته بودن نمیشه رو انجام میدیم... و همه ی این موارد دقیقا به خاطر وعده های الهی محقق شده.  خدا نه تنها به مالمون برکت داده بلکه کمک های خودش رو با واسطه هاش بهمون میرسونه،به همین دلیل الحمدلله تا به حال مشکل اقتصادی نداشتیم. درمورد فرزندان هم همینه! به قول معروف: بچه ها روزیشون رو با خودشون میارن...!

اما جمع بندی بنده از این نظر سنجی اینه که میشه با این مقدار یعنی 150 هزارتومان در ماه و حتی کمتر از اون زندگی کرد... البته مطمئنم اگر هرکدوم از کسانی که این جواب ها رو دادند به بُعد برکت و امدادهای الهی قضیه نگاه کنند صریحا تایید می کنند که برکت مالشون خیلی بیشتر از اصل پول تو زندگیشون راهگشا بوده و می پذیرند که با این پول میتوان زندگی اداره کرد.

در آخر از همه ی کسانی که پاسخ نظرسنجی را دادند و با نظرات ارزنده شون کمکم کردند سپاسگزارم.


پ ن:

1) امام صادق علیه السلام می فرمایند:  "هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏ به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند میفرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بى نیازشان می‏کند.

2) منظور از بسیجی در اینجا کسانی هستند که عضو بسیج بوده یا هستند.

 

 

 


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۹/۱۱
  • ۱۴۶۷ نمایش
  • به سوی نور

نظرات (۱۵)

سلام

ممنون از وبلاگ خوبتون

اما من می خوام 4 موضوع رو طرح کنم

1.افرادی که به کارشناس بودن در مساله ازدواج معروف هستند و در جامعه شهرت نسبی دارند نظرشون بر اینه که مساله ازدواج دانشجویی درست نیست واقای دهنوی بالاخص با این مساله مخالفند و من کتابشون (گلبرگ)رو که مطالعه کردم انسان اگر می خواهد پیشرفتی کند و یا تغییری در خود ایجاد کند قبل از ازدواج که من به این نتیجه رسیدم ازدواج مانعیست برای پیشرفت و عملا زندگی به یک روال ثابت و مشخص میرسد

2. اقای شهاب مرادی که جزو مشاورین خبره در امر ازدواج هستند میگویند که پسر ها تا قبلا از سربازی و شغل(نه پول) ازدواج نکنند

من خودم به شخصه فک میکنم ایشالا قابلیت کسب 300هزار تومان در ماه را دارم و بیشتر از این رو هم تا الان در اورده ام .

3. معمولا خود بنده به دفعات در بین رفقا دیده ام که به محض اینکه متاهل میشوند وضع درسی شان بشدت بدتر میشود ، وقتی از خودشون سوال میکنم میگن ما وقت داریم اما حال نداریم ،مگه تو ازدواج چیه که حال درس خوندن رو از پسرا میگیره (چون خود من هدف گذاریم دکترا است)(لطفا کاربردی و واضح و ملموس صحبت کنید)

4.من بعد از مطالعه این متن با یکی از اقوام نزدیک صحبت کردم که خودشون صاحب 3 فرزند هستند ،ایشون نظرشون این بود که با 1 میلیون فقط میشود زنده ماند نمی شود زندگی کرد ،گفتند که مثلا خانم شما از شما کیف می خواهد شما میگویی ندارم بعد میگوید کفش هایم خراب شده باز می گویی ندارم، به همین منوال تا چند مرتبه اگر ادامه پیدا کند همسر شما دیگر نمی تواند تحمل کند و میگفتند به این شرایط تمسخر اطرافیان را نیز اضافه کن

من گفتم خوب مگر ما همان روز اول (خواستگاری)سنگ هایمان را با هم وا نمیکنیم، اصن ایشون مگر همون روز اول وضع مالی شما را ندیده اند

گفتند درست است اما همسر شما هم تا کی می تواند تحمل کند بلاخره به شما فشار می اورد نتیجتا شما مجبور میشوی بروی سر کار و درس تو بشدت تحت الشعاع قرار می گیرد(زن ایشون طلبه هستند و مامان بنده نظرشون بر این بود که ایشون اهل ولخرجی نیستند و من خودم هم با نظر ایشون موافقم ولی شاید به اون معنا اهل قناعت هم نباشند)

خیلی خیلی ببخشین طولانی شد

منتظر جوابتون هستم

التماس دعا

پاسخ:
سلام علیکم.متشکرم از نظرات دقیقتون
بنده نمیخوام نظرات کارشناسان محترم رو رد کنم،چرا که مسلما این افراد با تجارب زیاد و مشاوره های مختلف و علم کامل به مسائل خانواده،چنین مباحثی رو مطرح کردند.
اما استثنائات بسیاری هم وجود داره که این موارد رو شامل نمیشه.(نکته: مطمئنا منظورشون این نیست که به خاطر تحصیل و موقعیت های بهتر شغلی،ازدواج رو عقب بیندازید،چون اینطوری جامعه دچار بحران خواهد شد،درنظر بگیرید مجردها حالا حالاها باید مجرد بمونن تا نزدیک 30 سالگی که به تحصیلات مورد نظرشون و شغل مناسب رسیده باشند.اونوقت چی میشه؟ بالارفتن سن ازدواج،افزایش فساد،پدر و مادرانی با سن بالا و حوصله کم و ... نصیب جامعه خواهد شد..). منظور اینه که حداقل ها رو داشته باشید بعد اقدام کنید.
1 و 3) ازدواج دانشجویی و ادامه تحصیل: من و همسرم هردو دانشجو بودیم که ازدواج کردیم،و چون تحصیل برامون مهم بود هنوز هم دانشجوییم. شهریه دانشگاهمون هر ترم روی هم در حدود یک میلیون و سیصد،چهارصد میشه. ان شاء الله همسرم علاقمند به ادامه دادن درسش هست.من هم اگر شرایطش باشه ادامه میدم.و الحمدلله فعلا مشکل خاصی سد راهمون نیست.(چه مالی،چه وقت،چه حوصله)
البته این رو موافقم که بعد از ازدواج زندگی به مرحله ای از ثبات میرسه،اون هم به این خاطره که وظایف جدیدی به انسان محول میشه که باید اولیت بندی کنه. اما موافق نیستم که راه پیشرفت بسته میشه.بستگی به خود آدم داره که چقدر برای هدفش ارزش قائل باشه و تلاش کنه.

2) شغل و سربازی:موافقم. اما باز هم استثنائاتی هست. خیلی از دوستان رو میشناسم که زندگی مشترکشون رو شروع کردند،اما مرد خانه هنوز سربازی نرفته (به علت دانشجو بودن). درسته که شرایط برای هردو یا هر سه نفرشون سخت خواهد شد،اما نشدنی نیست. و صدالبته به شخص افراد بستگی داره که چطور با مشکلات کنار بیان.
 
4) زندگی خودم رو مثال میزنم، همسرم هم درس میخونن و هم شغل دارند،همانطور هم که در متن اشاره ای کردم،باقیمانده مالی هر ماه(با احتساب کرایه خانه و آب و برق و گاز و وام ازدواج و شهریه) گاهی از 150 تومان هم کمتر میشه. الان هم بیشتر از یک سال هست که زندگیمون رو شروع کردیم. اما مشکل آنچنانی نداشتیم. نمیگم همیشه راحته،نه! ولی نشدنی هم نیست.طبق نظراتی که از دوستان گذاشتم توی متن،مشخصه که خیلی از متاهلین اعلام کردند که میشه با این مقدار پول "زندگی" کرد. البته گاهی هم سخته. ولی خدا میرسونه.برکت میده.
(توی پرانتز میگم: گاهی پایین بودن سطح مالی،خودش امتحان اون خانواده محسوب میشه. خلاصه هرانسانی باید امتحانش رو پس بده،به هر نحوی. بنابراین  صد در صد نیست که برای همه به راحتی قابل تحمل باشه.)

از همه این مباحث که بگذریم،مهم ترین نتیجه ای که میشه گرفت همون عبارت ساده است که میگه: ایمان و تقوا مهم ترین اصله. اگر ایمان به خدا و عشق به همسر محکم باشه،شرایط مالیِ سخت که سهله،هزارتا اتفاق دیگه هم بیفته افراد خانواده تکون نمی خورن و زندگیشون رو میکنن.
شما که مجردید هنوز خیلی فرصت دارید که درست انتخاب کنید.
بنابراین به دنبال شخصی باشد که پول در آخرین ملاک هاش قرارگرفته باشه.البته با مشاورین مذهبی صحبت کنید بهتر راهنمایی میکنن. (من کلی گفتم.)
ان شاء الله موفق باشید.

إ دیدی یادم رفت راستی چرا همه دخترا وقتی متاهل میشن به فاطمه تغییر اسم میدن؟ چرا ژینب یا رقیه یا معصومه یا سکینه یا زهرا نمیشن؟ها؟

پاسخ:
اول سلام دوم کلام
اینکه چرا همه متاهل میشن اسمشون فاطمه میشه رو نمی دونم،یعنی به غیر از دو مورد هنوز به مورد دیگه ای برنخوردم که اینجوری شده باشه!
اما در مورد خودم،خیلی از دوستان یادشون هست قبل از تاهل این اسم رو گذاشته بودم. دلیلش رو نمی دونم اما شاید برای من "فاطمه" ابهت و وقار خاصی داره (البته سایر اسم هایی که نام بردید هم دارن) که آدم رو یاد پاک بودن و پاک موندن میندازه...

حالا چرا اسم شما شده خودم؟!
راست گفتی ها چرا یادم رفته بود روزی دهنده خداست؟ شاید برای اینکه ما مجردا بابا جون رو روزی دهنده می دیدیم. تلنگر خوبی بود. سوپرایز خوبی هم
سلام
اربعین حسینی تسلیت باد.

این هفته به روزیم با کتاب "سرود سرخ انار"

همچنین پیشنهادات شما را برای ایجاد فرهنگ کتاب خوانی پذیرا هستیم.

موفق باشید.
پاسخ:
سلام
ممنون.
باسلام.

کتاب معرفی شده این هفته: "بشقاب های سفره پشت باممان".
بخش کوچکی از محتوای کتاب را در فاطر بخوانید.

لطفا از این پس در نظراتتان برای ما،بنویسید تا چه حد با کتاب معرفی شده آشنایی داشته اید؟..

یا صاحب الزمان ادرکنا....
  • heydar zolfaghary
  • سلام علیکم

    بسیار مفید و راهگشا و جالب بود.

    خواهش بنده ی حقیر همین است که شمایی که تجربه ی زندگی مشترک و سالم و بسیجی رو دارین تمرکز کنید روی همین مطالب.متاسفانه خیلی ضعف در این زمینه وجود داره.خصوصا دربین خانواده ها.

    فکر نسبت به پیامدهای ناشی از این نگرش های غلط به زندگی واقعا افسرده ام میکنه.

    التماس دعا

    یازهرا(س)

    پاسخ:
    سلام علیکم
    ان شاء الله که همینطور بوده باشه.

    اگر درست متوجه منظورتون شده باشم باید بگم بله متاسفانه خانواده ها در موارد اقتصادی عجیب ضعف نشون میدن! دلیلش هم شاید این باشه که چون خودشون زیاد سختی کشیدن،نمیخوان فرزندانشون هم سخت بگذرونند. بنابراین نوبت به ازدواج جوون هاشون که میشه ایرادات عجیب و غریب زیاد میگیرن. (البته در بعضی خانواده ها)
    یکی از راه حل هاش هم شاید این باشه که زندگی جوون های متاهل دیگه نشونشون داده بشه...
  • محو پدیدار
  • سلام فاطمه جان.من اصلا فکر نمی کردم این نظرسنجی این قدر جدی باشه.وگرنه بیشتر روش فکر می کردم!!!
    پاسخ:
    سلام بر نویسنده ی ناپیدای محو پدیدار!
    چه عجب چشم ما به جمال شما منور شد...

    عجب جمله ای گفتی... شاید ماها هم اصلا فکر نمی کنیم این زندگی این قدر جدی باشه،وگرنه بیشتر روش فکر می کردیم!!!
    مگه تو دانشجوی 87 باهنری اونم صنایع؟؟؟والاااااااا
    پاسخ:
    انقدرها هم که تعجب کردی،تعجب نداشت ها!
    من نه ولی یکی از دوستان قدیمی دانشجوی صنایع ست،تو این وبلاگ (همکلاسی) هم می نویسه...

    تاحالا اینجوری قانع شده بودی؟! (:

  • بقول شما، متأهل عقد کرده! و اما ظاهرا،آن هم شاید بسیجی....
  • سلام خواهر اوااااااااااااااااااااااااه.....با همه ی احترامی که واسه کلیت کارتون قائلم و لذتی که از نوآوری جذابتون، بردم،  اما این چه کاری بود که کردید!!!!!!!!! عزیز دلم، من فک کردم یه بنده خدایی از دوستاتون دچار مشکله و می خواید راهکار عملی بهش بدید،نه بحث عقیدی کنید،والا اگه می دونستم این حرفای مرغ و تخم مرغ و رنگ مو و.... جهانی میشه، یه عمراً که نه، هزار عمراً از این عمرها هم که نه! از اون عمرا که منحرفای یهود آرزوشو دارن ، خلاصه هزار تا از اون عمرنا که گفتم، این تزای شور و ترشی رو نمی دادم...یه چیزی می گفتید در جریان باشیم...لا اقل اینجوری در ولتاژ قرار مون نمی دادید...لا اقل تر، حذفمون می کردید.کل کارتون منهای پخش تزای فکورانه ی بنده!!!!!! خیلی شیرین و دلنشین بود مثل همیشه...ممنون از اینکه یادمون آوردی، با همون اعتماد و سکینه ی قدیمی صداش کنیم... من لنا غیرک یا هادی...
    پاسخ:
    سلام خواااااااااااااااااهر!
    نگران نباش.اولا کسی به هویت شما پی نبرده،ثانیا کی گفته تزهای شما بد بوده؟ اتفاقا برای خود من خیلی مفید بود. مواردی رو گفتی که بهش توجه نکرده بودم...

    بازم ممنون.
    سلام بانو
    شایدغفلت زده شدیم ویادمون رفته که:ان الله یرزق من یشاء بغیرحساب
    مطمئنم مصداقش توی زندگی همه پیدامیشه فقط چشم باز میخواد
    خداقوت
    پاسخ:
    سلام کدبانو
    همینطوره...
    خوشحالم وبلاگ شما هم سر پاست..
    سلام
    آفرین چه کار خوب و هوشمندانه ای کردید!

    پاسخ:
    سلام.
    ممنون.
    امیدوارم مفید باشه وگرنه چه فایده!
    http://ifnb87.blogfa.com/
    این وبلاگ منه
    دوست داشتی سر بزن (شکلک قلب در حال تپش)
    پاسخ:
    چشم.ان شاء الله...
    جالب بود
    موفق باشی عزیزم
    گفتم که میشه اداره کرد;)
    پاسخ:
    :)

    سلام فاطمه جان،

    جالب بود! توی اینکه خدا برکت میده شکی نیست! و مطمئنا همه افراد متاهل توی زندگیشون این را با گوشت و پوست حس کردند! چه اونهایی که با ماهی 150 هزار تومان زندگی میکنند و چه اونهایی که با ماهی500 هزارتومان یا بیشتر زندگی میکنند!

    میدونی فقط فرقش اینه که اونی که بیشتر درآمد داره از اونطرف هم خرجش بیشتره! واونی که درآمدش کمتر مطمئنا هم کمتر و با احتیاط تر خرج میکنه!

    وقتی که اول ماه پول میاد دستت میگی وای چقدر پول! این ماه دیگه کم نمیاریم! اما کم کم که به آخر ما نزدیک میشیم میبینیم چیزی نبود! حالا فرقی نمیکنه این پول زیاد باشه یا کم باشه!

    اما هیچ وقت دستت خالی نمیمونه و حیرون نمیشی به این میگن برکت! همون موقع از جایی که فکرش رو هم نمیکنی پول میرسه! اونوقته که از خوشحالی ذوق مرگ میشی! میگی خدایا شکرت که این قدر هوامو داری!

    عزیزم کاش میگفتی چند درصد گفتند میشه! چند درصد گفتند نمیشه! چند درصد بینابین بودند؟!

    پاسخ:
    سلام معصومه بانوی عزیز.

    می دونستم دوستان نظرشون به نظر بنده نزدیکه!!

    درصد رو شرمنده،وقت نشد حساب کنم. در فرصت مناسب چشم.
    البته این جامعه آماری به علت پاسخ ندادن بسیاری از دوستان، ناقصه!
    سلام...خیلی هم خوب بود...ایده ی جالبی داشتی برای اینکار...
    البته جدا از اینکه خیلی از ماها واقعا به برکت مال اعتقاد داریم و من شخصا معتقدم خدا به متاهلا نگاه ویژه ای داره و واقعا از آسمون هم شده بهشون میرسونه که لنگ نمونن ،باید بگم آدما وقتی مجبور باشن از پسش برمیان...یعنی اگه خیلی از ماهایی که جواب دادیم نمیشه توی شرایطش قرار بگیریم ممکنه با یه برنامه ریزی خوب از پسش بربیایم...
    و البته که خدا کمک میکنه که از پسش بربیایم...
    در کل شکی در وعده های الهی نیست...
    بسیار خوشحال شدم بابت این وبلاگ و شروع دوباره اش و پست اولی ای که خیلی هم مفیده...
    در پناه حق رفیق
    تمنای دعا
    پاسخ:
    سلام تسنیم الهی...
    وقتی خدا به متاهل ها همچین نگاه ویژه ای داره،حالا حساب کن به بچه دارها چطور نگاه میکنه..!

    ما هم ملتمس دعاییم...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی